GRI-index
Hållbarhetsraporten har sammanställts i enlighet med GRI 2021 och GRI 1 riktlinjerna.
Allmänna uppgifter | |||
GRI-referens | GRI-upplysning | Länk | Observationer i Hansels rapportering/Väsentlig hållbarhetsaspekt |
GRI 2 | Organisation och rapporteringspraxis | ||
2-1 | Uppgifter om organisationen | Hansel – den offentliga sektorns upphandlingsenhet | |
2-2 | rapportering | Hållbarhetsledning | Hållbarhetsrapporten gäller hela Hansel Ab. |
2-3 | Rapporteringsperiod, rapporteringsfrekvens och kontaktuppgifter | Hållbarhetsledning | |
2-4 | Ändringar i uppgifterna som rapporterades tidigare | Hållbarhetsledning | Inga förändringar |
2-5 | Extern verifiering | Oberoende bestyrkanderapport | |
Funktioner och personal | |||
2-6 | Funktioner, värdekedja och övriga affärsrelationer | Hansel – den offentliga sektorns upphandlingsenhet | |
2-7 | Personal | Personalstatistik | Personaluppgifterna inte enligt region eftersom Hansel endast har ett driftställe. Alla personalsiffror är inte uppdelade efter kön, eftersom detta inte är relevant information. |
2-8 | Anlitande av hyrd arbetskraft | Personalsiffrorna som hjälp för ledning och utveckling | |
Förvaltning och roller | |||
2-9 | Förvaltningsstruktur och sammansättning | Hansel – den offentliga sektorns upphandlingsenhet | Styrelseledamöterna är oberoende i förhållande till bolaget och deltar inte i bolagets operativa verksamhet. |
2-10 | Utnämningen och val av styrelse | Hansel – den offentliga sektorns upphandlingsenhet | |
2-11 | Styrelseordförandes ställning | Hansel – den offentliga sektorns upphandlingsenhet | Styrelseordförande utses av bolagsstämman och deltar inte i den operativa verksamheten. |
2-12 | Styrelsens roll i tillsynen av verkningarna | Hansel – den offentliga sektorns upphandlingsenhet | Styrelsen informeras om hållbarhetsarbetet i samband med sammanträdena. |
2-13 | Delegering av ansvaret för hanteringen av verkningarna | Hållbarhetsledning | Hanteringen av hållbarheten i gemensamma upphandlingar gäller kategorihanteringen. Hållbarhetsgruppen stöder genom sin kompetens främjandet av hållbarheten. |
2-14 | Styrelsens roll i hållbarhetsrapporteringen | Hållbarhetsledning | Styrelsen delges hållbarhetsrapporten innan den publiceras. |
2-15 | Undvikande av intressekonflikter | Compliance-repetitionerna intresserade | Närståenderegistret upprättades 1/2024. Det gäller styrelsen, verkställande direktören och dennes ställföreträdare. |
2-16 | Framförande av missförhållanden | Compliance-repetitionerna intresserade | Missförhållanden uppmärksammas av styrelsen i samband med VD:s genomgång eller, om det är brådskande, separat. År 2023 fanns det inga missförhållanden. |
2-17 | Styrelsen kompetens | Styrelsen utvärderade sin hållbarhetskompetens 2021. | |
2-18 | Utvärdering av styrelsens arbete | Hållbarhetsledning | Styrelsen genomför en anonym självutvärdering en gång per år, skriftligt och muntligt i slutet av varje möte. Integreringen av hållbarhetsaspekter beaktas i utvärderingen av styrelsens arbete. |
2-19 | Premier för styrelsens högsta ledning | Noter till de finansiella rapporterna | Styrelsen har inte ett premiesystem utan fasta premier. I ledningsgruppens premiesystem ingår hållbarheten som en av grunderna för resultatpremien. |
2-20 | Premiesystem | Resultatpremie för att uppmuntra personalen | Hos Hansel tillämpas inte incitament i början av anställningsförhållandet. En ersättning när anställningsförhållandet avslutas ingår endast i verkställande direktörens avtal. |
2-21 | Den årliga helhetsförtjänstens förhållande | a) kvoten mellan den högsta lönen och medianen för övriga arbetstagares löner var 3,8 och b) kvoten mellan den procentuella ökningen av den högsta årslönen och ökningen av årslönen för övriga arbetstagare var 1,0. | |
Hållbarhetsriktlinjer och rutiner | |||
2-22 | Riktlinjer för hållbar utveckling | Tillväxtstrategi | |
2-23 | Politikförbindelser | Verkställande direktören har ordet | Hansels verksamhet bidrar till genomförandet av den nationella strategin för offentlig upphandling. Dessutom följer Hansel i sin verksamhet statsrådets principbeslut och anvisningar för bolagsstyrning.
Effektiva marknader och besparingar, miljömässigt ansvarsfull upphandling, socialt ansvarsfull upphandling, smidig upphandling och utbyte av kunskap om upphandling |
2-24 | Integrering av politikförbindelser | Nationell strategi för offentlig upphandling 2020 | Den hållbarhetsanalys som Hansel tillämpar på sin gemensamma upphandling är i linje med den nationella strategin för offentlig upphandling. |
2-25 | Processer för att åtgärda negativa effekter | Hållbarhetsledning | Anmälningarna behandlas av compliance-teamet som leds av compliance officer. |
2-26 | Råd om etisk verksamhet och kanaler för rapportering av oegentligheter | Compliance-repetitionerna intresserade | Compliance-teamet stöder alla Hansels medarbetare i all etisk verksamhet. Det är möjligt för personalen att göra anonyma anmälningar till visselblåsarkanalen. |
2-27 | Iakttagande av lagar och bestämmelser | Noter till de finansiella rapporterna | Det har inte förekommit några rapporteringsskyldiga compliance-fall Noter till de finansiella rapporterna 5.3 Rättegångar |
2-28 | Medlemskap i organisationer | Hansel – den offentliga sektorns upphandlingsenhet | |
Intressentgruppsverksamhet | |||
2-29 | Principer för intressentgruppsverksamheten | Våra intressenter | Effektiva marknader och besparingar, tillförlitliga avtalsleverantörer, strömlinjeformad upphandling och delning av upphandlingsexpertis, tillförlitliga avtalsleverantörer |
2-30 | Personal som omfattas av kollektiv förhandlade kollektivavtal | Hansel följer ett eget kollektivavtal som omfattar hela personalen Hansels kollektivavtal gäller inte inhyrd personal | |
GRI 3 | Väsentliga synpunkter om hållbarhet | ||
3-1 | Bedömning av väsentliga synpunkter om hållbarhet | Väsentlighetsbedömning | |
3-2 | Presentation av väsentliga synpunkter om hållbarhet | Väsentlighetsbedömning | |
3-3 | Ledning av väsentliga synpunkter om hållbarhet | Hållbarhetsledning | |
Ekonomiska nyckeltal | |||
201-1 | Produktion och fördelning av direkt ekonomiskt mervärde | Nyckeltal | Fungerande marknad och besparingar |
203-2 | Indirekta ekonomiska följder | Utvecklingen av de gemensamma upphandlingarna | Fungerande marknader och sparande, beredskap och säkerhet |
205-2 | Utbildning om bekämpning av mutor och korruption | Compliance-repetitionerna intresserade | Etisk och kravöverensstämmande verksamhet, tillförlitliga avtalsleverantörer |
Hansel 1 | Beredskap | Betydelsen av säkerhet och beredskap framhävdes | Processer relaterade till beredskap utvecklades under 2023.
Beredskap och säkerhet |
Miljöeffekter | |||
305-1 | Direkta GHG Scope 1-utsläpp | Utsläppen från gemensamma upphandlingar beräknades
Vi genomförde ett pilotprojekt om beräkningen av kolhandavtrycket |
|
305-2 | Indirekta GHG Scope 2-utsläpp | Utsläppen från gemensamma upphandlingar beräknades | |
305-3 | Övriga indirekta GHG Scope 3-utsläpp | Utsläppen från gemensamma upphandlingar beräknades | |
305-4 | GHG-utsläppsintensitet | Utsläppen från gemensamma upphandlingar beräknades | Miljövänliga upphandlingar |
308-2 | Negativa miljökonsekvenser i leveranskedjan och genomförda åtgärder | Utsläppen från gemensamma upphandlingar beräknades | Miljövänliga upphandlingar |
Sociala effekter | |||
404-1 | Utbildningsdagar | Personalstatistik | Hansel är en specialistorganisation och personalen klassificeras inte på någon annan nivå än chefer och andra medarbetare. En mer detaljerad uppdelning är inte relevant på grund av personalens roller.
En välmående arbetsgemenskap |
Hansel 2 | Procenten gemensamma upphandlingar som fått hållbarhetsutmärkelse | Hållbarhetsledning | Miljövänliga upphandlingar, socialt hållbar upphandling, fungerande marknader och besparingar, pålitliga avtalsleverantörer |
Skriva ut