Utvecklingen av de gemensamma upphandlingarna
I fråga om konkurrensutsättningen för gemensamma upphandlingar var 2023 ett lugnare år. Antalet nya gemensamma upphandlingar som trädde i kraft uppgick till 19 (11 ramavtal, 6 dynamiska upphandlingssystem och 2 småupphandlingar). Det undertecknades 522 avtal med leverantörer och 392 anbudsansökningar för dynamiska upphandlingssystem behandlades. Antalet avtalsändringar var 198.
I slutet av 2023 kunde vi erbjuda kunderna 74 ramavtal och 52 dynamiska upphandlingssystem. Antalet tillgängliga småupphandlingar var 28. Vi hade 1007 avtalsleverantörer och andelen sm-företag utgjorde 59 procent. Avtalsleverantörerna hade mer än 2 500 underleverantörer.
De gemensamma upphandlingarna enligt kategori
Kategoriindelningen inom upphandling ändrades i samband med organisationsändringen hösten 2019. Det finns nu 14 kategorier i stället för 17 tidigare. I redovisningen har uppgifterna förts in retroaktivt under de nya kategorierna.
Gemensamma upphandlingar, Top 15
Stöd för gemensamma upphandlingar
I syfte att göra det enklare att anlita gemensamma upphandlingar utvecklade vi handlingsmodeller för gemensamma upphandlingar och anvisningar för förutredningar och vi ordnade informationsmöten om minitävlingar och webbseminarier för kunderna bland annat om livsmedel, laboratoriematerial, skyddsutrustning, tankning med betaltidskort, laddningsstationer för elbilar, avfallshanteringstjänster, servicetjänster för bilar, resebyråtjänster, kommunikationslösningar och cisternleveranser bränsle. Dessutom ordnande vi ett informationsmöte om anslutandet till gemensamma upphandlingar för kunderna och om anbudsansökan i dynamiska upphandlingssystem för leverantörer.
I november ordnade vi en IC-dag med över 500 deltagare. Under 2023 hjälpte stödenheten för upphandlingar kunder i 120 minikonkurrensutsättningar (2022 127) Kundtillfredsställelsen för stödet inför minikonkurrensutsättningar låg på 4,5/5.
I början av december publicerade vi i webbtjänsten hansel.fi en ny funktion för avtalsleverantörerna som underlättar uträttandet av ärenden. I fortsättningen lämnas alla avtalsändringar in på en webbblankett, Det är möjligt att följa med förslaget till ändring och läsa beslutsmotiveringarna i hansel.fi. Vi publicerade också ett uppdaterat infopaket för avtalsleverantörer i webbtjänsten.
Nya övervägda öppningar om gemensamma upphandlingar inom social- och hälsovården
I enlighet med vår tillväxtstrategi inledde vi i början av 2023 ett strategiskt projekt om gemensamma upphandlingar inom social. och hälsovårdssektorn. Vi tror att vi i upphandlingarna kommer att kunna erbjuda våra kunder genomslag och ett tydligt och klart tilläggsvärde.
Under året kartlade vi bland annat möjligheterna till gemensam upphandling om boendetjänster. Vi träffade största delen av de potentiella kunderna och fick samtidigt värdefull tilläggsinformation om kundernas behov inför kommande konkurrensutsättningsprojekt. Våren 2023 blev också den gemensamma upphandlingen laboratoriematerial, laboratoriekemikalier och laboratorieutrustning klar. Den här gemensamma upphandlingen kan anlitas i bred utsträckning av olika kunder.
Projektet fortgår 2024 genom att ett konkurrensutsättningsprojekt för gemensam upphandling inom social- och hälsovården genomförs. Vårt mål är att den gemensamma upphandlingen för boendetjänster ska vara tillgänglig för kunderna under 2024.
Leverantörskontroller
Hansel och kunderna har i gemensamma upphandlingar rätt att under avtalsperioden inspektera och genom en tredje oberoende part låta inspektera en produkts eller tjänst kravöverensstämmelse och avtalsöverensstämmelsen i avtalsleverantörens verksamhet.
Hansel utövade sin kontrollrätt två gånger under 2023. För båda inspektionernas del har den fortsatta behandlingen inte ännu slutförts.
Sanktionskontroller
Följderna av kriget i Ukraina för de offentliga upphandlingarna fortsatte och vi genomförde kontroller i anslutning till sanktionerna hos våra avtalsleverantörer. Kontrollomgångarna gällde förordningen om restriktiva åtgärder för personer och artikel 5 k i förordningen om sektorspecifika sanktioner.
Med hjälp av en utomstående inspektör säkerställdes att ansvarspersonerna eller förmånstagare hos Hansels avtalsleverantörer för gemensamma upphandlingar inte upptas i sanktionsförteckningen. Dessutom skickade vi i april en förfrågan till våra avtalsleverantörer i vilken de bland annat försäkrade att det bland deras ägare eller bland förmånstagare eller ansvarspersoner hos underleverantörerna inte finns personer som upptas i sanktionsförteckningen. Avtalsleverantörerna skulle också försäkra att avtalsleverantörer, dess ägare, underleverantörer och huvudsakliga varuleverantörer inte är ryska medborgare eller juridiska personer med säte i Ryssland.
Intressant för dig
Stöd för användningen av gemensamma upphandlingar
Utveckling av verktyg och aktiviteter, resurser och samarbete samt effektivitet – dessa ord sammanfattar resultaten och, i viss mån, utmaningarna med att stödja gemensam upphandling 2023.
Betydelsen av säkerhet och beredskap framhävdes
Artificiell intelligens – ett begrepp som väckt mycket debatt inom säkerhetsbranschen i år.
Utsläppen från gemensamma upphandlingar beräknades
År 2023 uppgick Hansels gemensamma upphandling av varor och tjänster till cirka 1,6 miljarder euro.